lördag 14 september 2013

Väderkvarnska kamper

Först ett erkännande. Jag har fallit för frestelsen och gynnat den nätjätte som Amazon.com vuxit upp att bli, en jätte sakta slukandes de bokhandlar som ännu lever kvar, och ännu inte heter Akademibokhandeln. Akademibokhandeln med sina öppna ytor, DVD:filmer, tidningar, fickkalendrar och centraliserade mainstreamutbud, ett fysiskt Amazonlager. In any case. . .tillbaka till min hemliga Amazonrelation. Boken i fråga var en rekommendation och i efterhand förstår jag att en beställning på  Hedengrens kan ha varit snabbare då det tog Amazon tre veckor att hosta fram produkten. Ville bara använda min motvilliga flirt med näthandeln som ett exempel på hur vi snabbt kan bli kuggar i ett betydligt större online-maskineri som lämnar våra bokhandlar blottade å blödande. Bokhandlarna och musikbutikerna går idag snabbt samma öde tillmötes som slaktaren eller mejeributiken.

För många läslustande, levererar inte online surfandet samma  glädje som en bokhandel. Vi möter inte det oväntade, det vackra omslaget som drar iväg mitt sinne å mitt öga, butikspersonalens val av deras tio bästa sci-fi-romaner från det förra århundradet. . .nej Amazon kan bara föreslå böcker baserade på mina tidigare val, med evidens och sannolikhet som ledstjärnor snarare än min egen kreativa serendipitet som alltid uppkommer vid strosande. Algoritmerna datorn nyttjar antar automatiskt att jag som en viss kund, tycker om, säg Nabakov, inte kommer att vilja läsa den senaste Ingemarsson. Men det är just mina planlösa fysiska vandringar genom bokhandlarna som lett till de mest oväntade läsliga läckerheterna; en bok som var perfekt till min väns födelsedag, en diktsamling av Szymborska, den nya Lawrence biografin, Babels samblade verk, alla skatter jag inte visste fanns, men som finns.

Är därför tacksam för de förläggare som fokuserar delar av sin uppmärksamhet på estetiska bokomslag sin deras kamp mot e-bokens ansiktslöshet, de som skyltar om sin boklåda ofta för att förevisa; boken är återupprättad! Ett skönhetsobjekt, att plockas upp, bläddras i och kännas på innan det köps. Vem vet, kanske kan bokhandeln överleva, men det kräver att många motstår frestelsen att falla för en Amazon.