onsdag 18 september 2013

Tyst; jag läser

Quite: The Power of Introverta är en lisa för själen i en värld som i stor utsträckning värderar extraversion och utåtagerande, livligt sällskapliga personligheter är norm; det en bok som helt (nästan) förkastar allt detta. Introverta i vår värld skall i alla fall glädjas.

Själv är jag en introvert. Jag trivs inte med att vara runt människor hela tiden. Jag behöver tid för mig själv och jag behöver tid att mentalt förbereda mig för sociala tillställningar. Jag har inte 1000 vänner på Facebook. Jag är inte en risktagare. Jag jag tror inte att många tillsammans nödvändigtvis ger bättre resultat. Quite, påminner mig om att jag inte är ensam.

Författaren Cain definierar helt rätt att vara en introvert är skilt från att vara blyg, seriös och känslig. Även om dessa egenskaper ofta förekommer tillsammans eller överlappar varandra, kan introverta fortfarande ha en stark social kompetens, men de känner bara inte för att vara sällskapliga hela tiden. Cain påminner oss om att några av våra mest hyllade uppfinnare, författare och politiker är introverta till sin natur. Hon påminner oss om att inåtvändhet ofta förbises i ett samhälle som i allmänhet är inriktat på utåtriktade Ideal.

Cains bok tar tag i en hel del olika aspekter av en introverts liv; från barndomen till arbetsplatsen och sänder ett tydligt budskap kring att tystare personligheter inte alls är sämre samt förtjänar ett erkännande för de styrkor som de medför sin omgivning. Utbudet av källor är allt från anekdoter, fallstudier till vetenskapliga referenser. Jag anser emellertid att människans personlighet är extremt komplex och slutenhet är bara en av många aspekter på vem vi är och Cain är ibland skyldig till att generalisera runt slutenheten. Inte alla introverta är naturligt intuitivta och inte alla extroverta är bra på att tala inför en publik.

"Tyst" är verkligen inte en självhjälpsbok, men den bör ändå vara bra för alla vi introverta där ute, kanske till och med en revelation för dem som känner sig särskilt missförstådda. Dock är denna bok inte bara för dem som föredrar ensamhet. . .extroverta skulle också få en hel del insikter av att läsa den.