måndag 17 februari 2014

Pucklat

Det finns 21 referenser till kameler i de första böckerna i Bibeln, och nu har forskarna slagit fast att de är ökenhägringar. Några av dem är ganska häpnadsväckande omöjligheterna om kameler i bibeln är till exempel berättelsen om hur Abrahams tjänare skulle hitta en hustru till Isak i 1:a Mosebok ” Tjänaren tog tio av sin husbondes kameler, och med de finaste dyrbarheter hans husbonde ägde gav han sig i väg till Nachors stad i Aram Naharajim.

Två israeliska arkeologizoologer har nu letat igenom en plats strax norr om moderna Eilat efter kamelben och inget av de domesticerade kamelbenen de hittade är från tidigare än runt 930 f.Kr. dvs. omkring 1 500 år efter berättelserna om patriarkerna i Första Mosebok är tänkta att ha ägt rum! Den som satte in kamelerna i berättelsen om Abraham och Isak kunde lika gärna ha förbättrat historien om Rödluvan genom att låta henne åka hem mormors hus i en SUV.
Uppenbarligen har detta upprört fundamentalisterna. Alla andra har känt till i decennier att det finns ännu mindre bevis för den historiska sanningen i Gamla Testamentet än det finns för den i Koranen.

Sagorna som berättas i Bibeln är tyvärr en stor del av mytologin bakom den moderna sionismen. Idén om ett förlovat land bygger på berättelser som kräver tillit berättelser som aldrig hänt. Det finns naturligtvis andra sätt att argumentera för det sionistiska projektet, och fortfarande ytterligare argument kring rätten för israeler att leva inom säkra gränser nu när landet existerar. Men även om religionen egentligen uppkom och berättelserna egentligen skrevs ned under den babyloniska fångenskapen kring det sjätte århundradet f.Kr.  spelar det lite känslomässig roll och det är so bekant känslor som driver politik. Men Abraham och hans följe ridande på kameler? Inte om det inte var ett mirakel. Om de historiska missarna i det Nya Testamentet kan följande bok rekommenderas: Archeology and the Galilean Jesus: a Re-examination of the Evidence.