onsdag 5 februari 2014

Olympiska lekar

Världen förbereder sig för OS-fest, en sportfest vars syfte är att avleda. Avleda från frågor som rör Kaukasiens verkliga problem, eller för den delen Ryssland och i förlängningen världsagendan. För mer än åttio procent av befolkningen gäller det att ledas bort, bort från Axess magasin till Expressens löpsedel, bort från polarvindar till veckas astro, bort från Dokument utifrån och till Paradise hotell. 

OS är bara ytterligare ett sätt att få bort saker som betyder något från medvetandet, ett OS som håller tittarna från att oroa dig för skeenden som är viktiga för deras liv. För varför bry sig om skidlandslaget vinner en straffet? Vi vet inte vem som är vem i det laget eller om de är vettiga vinnare? Energin i media ägnas mest åt att stödja olika sportaktörer och skapa en grund för annonsörernas mål att få oss handlandes mer. OS är denna marknadsfars största festival. . .sköt jag saknar Viasat.