måndag 30 januari 2017

Resans meditation

Har inte rest på länge nu. Men längtan finns där. På en väg i en bil kan känslan av resa infinna sig snabbt, bilen blir en hemtrevlig plats. Jag har många minnen från långa resor i bilar och resan i sig har ibland en ljusare plats i mitt minne än själva destinationen.  Regn mot rutan, ljudbok i stereon, rastplatsen invid sjön, bensinmaken i öknen.  På samma sätt, är det att resa med flyg, jag har mitt eget lilla hörn av planet som ett tillfälligt hem. På långdistansflygningarna kan jag i detta utrymme ge min hjärna tillåtelse att slappna av och njuta av mina favoritsysselsättningar; läsa, reflektera och observera. Min introverta sida lever för att bara vara, och inte göra eller delta. Kanske är det denna inåtvända sida av mig som älskar själva resan. Det ger mig en chans att förnya. Inga påtryckningar att utföra, inga planer för uppsatta mål; enkom intigheten och varat. I väntan som är del i resan, finns det utrymme för tankar att bubbla upp och kristallisera sig till vokabel.  Paradoxalt nog kan det faktum att man inte behöver engagera sig möjliggöra bättre interaktion med människor. Detta får mig att uppskatta än mer de samtal som kan hända på de där resornas mitti-mellan platser. Väntrumen, kabinerna och kupéerna. Det utrymme som skapas av själva resan har gett mig en betydande inblick i mig själv och andras liv och tankar.