fredag 18 augusti 2017

De enkla svarens eko

Mina åsikter dupliceras inte av massans eko, delvis för att det inte finns tillräckligt med människor där ute som tycker som jag, men också för att jag ständigt och avsiktligt försöker utmana min sen på världen och förståelse för densamma genom att läsa saker från hela det politiska spektrumet. Jag samlar in så mycket information jag kan från en mängd olika skarpsinniga källor, väljer och väljer vad som är meningsfullt för mig och sedan syntetiserar det bästa jag kan med den grundbildning jag besitter. Även om jag är grundad i vissa nyckelprinciper är mitt perspektiv på specifika sakfrågor fortfarande formbar eftersom jag tar in ytterligare information och därmed får nya perspektiv. Jag försöker acceptera och erkänna min egen okunnighet och se livet som en resa med ständig mental, emotionell och andlig tillväxt eller om man vill; förändring. Om jag inte ökar min kapacitet inom alla dessa områden tills den dag jag dör, gör jag fel mot mig själv och övriga på denna Tellus. Jag ser livet som en kamp mot min egen okunnighet, i motsats till en besatthet med andras okunnighet. Du kan påtvinga andra din moral, men du kan dela av din uppnådda visdom. Det enda sättet världen kommer att förbättras på lång sikt med en stabil, hållbar grund är om fler av oss blir tankemässigt förändringsbenägna. Nyfikna.

Det är en personlig resa och det är vår individuella plikt att acceptera det. Medan jag bara har kontroll över mitt eget beteende betyder det inte att andras beteenden är irrelevanta för mitt liv. Tyvärr verkar det som händelserna i världen just nu blir förödande. Uppfattningar är låsta och enkla svar är dagens rätt. Jag bevittnar hur människor separerar sig frivilligt i alltmer i konstiga, otänkbara och våldsamma subkulturer. Något verkar ha hänt vårt kollektiva medvetande och många individer som jag brukade respektera har blivit förargliga polariserade och obehärskade i sina analyser. Radikaliserade muslimer och radikaliserande skribenter har samtliga numera enkla svar på livets eviga komplexa frågor. Vad värre är, den här utvecklingen skapar gro grund för de mest destruktiva människorna i vår livstid; de krigsvänliga interventionisterna och ekonomiskt expansiva nyliberalerna; krafter som med dagens globala miljöproblem är en av de mest perversa och farliga bieffekterna av det nuvarande självsäkra oreflekterade politiska klimatet.