onsdag 16 oktober 2019

Civilisation?

Vi vet alla att historien sett mycket annorlunda ut för människor från olika delar av världen. Under de 13 000 åren som passerat sedan slutet av den senaste istiden utvecklade vissa delar av världen litterära industrisamhällen med metallverktyg, andra delar utvecklade endast icke-litterära jordbrukssamhällen, och ett lite fåtal behöll samhällen av jägare-samlare modell med stenverktyg som främsta framsteg. Dessa historiska ojämlikheter har kastat långa skuggor på vår moderna värld, eftersom vårasamhällena med metallverktyg har erövrat eller utrotat de andra samhällena. Även om dessa skillnader utgör ett av de mest grundläggande fakta i världshistorien förblir orsakerna till dem osäkra och nästan kontroversiella. Frågor om ojämlikhet i den moderna världen kan omformuleras enligt följande. Varför fördelades rikedom och makt som de är tilldelade idag snarare än på något annat sätt? Till exempel, varför var inte indianer, afrikaner och uraustralier de som decimerade, underkastade eller utrotade européer och asiater? Interaktionen mellan olika människor är det som formade den moderna världen genom erövring, epidemier och folkmord. Dessa konflikter skapade ett eko som fortfarande inte har studsat bort och som de facto fortgår i några av världens mest ostyriga områden än idag. Ord som "civilisation" och fraser som "uppkomst av civilisation" förmedlar lätt det falska intrycket att civilisationen är bra, stamjägare-samlare är eländiga och historien under de senaste 13 000 åren har inneburit framsteg mot större mänsklig lycka. Jag kan inte efter mina uppväxt år i Indonesiens avlägsna öar med säkerhet säga alla läsare att min industrialiserade stat är överlägset jägar-samlarestammar, eller att övergången från jägare-samlare till järnbaserat samhälle representerar ett otvetydigt framsteg, eller för den delen att det har lett till en ökning av människans lycka. Mitt eget intryck, från att ha delat mitt liv mellan djungel, byar, städer, metropoler och Blekinge är att den så kallade civilisationens välsignelser är blandade. De invånare på Borneo jag möte som ung scout på utflykt imponerade.

De var intelligenta, mer vakna, mer uttrycksfulla och mer intresserad av saker och människor omkring dem än den genomsnittliga europeiska eller amerikanska medborgaren jag levt med senare. Vid vissa uppgifter som man rimligen kan anta för att återspegla aspekter av hjärnfunktionen, till exempel förmågan att bilda en mental karta över okända omgivningar, verkar de till och med betydligt skickligare. Aldrig kund jag ens som bäst på I22 hitta så snabbt i okänd terräng som de kunde. Naturligtvis tenderar urinvånare att prestera dåligt vid uppgifter som västerlänningar har utbildats för att utföra sedan barndomen och som de inte har gjort. Därför när icke-skolade individer från avlägsna byar besöker städer ser de dumma ut för oss västerlänningar. Omvänt är jag ständigt medveten om hur dum jag ser ut när jag är med boende i djungeln eller nomader i öknen. Där jag öppet visade på min inkompetens. Mina barn tillbringar mycket av sin tid till att vara passivt underhållna av TV, radio och filmer. Däremot har barn i andra delar av vår vedertagna civilisationsskala praktiskt taget inga sådana möjligheter för passiv underhållning och tillbringar istället nästan alla sina vakna timmar i aktivitet. De göra något, som att prata eller leka med andra barn eller vuxna.
Nästan alla studier av barns utveckling betonar rollen av barndomstimulering och aktivitet för att främja mental utveckling, och betonar den irreversibla mentala stukningen i samband med minskad stimulering. Denna effekt bidrar säkert till en icke-genetisk komponent till den överlägsna genomsnittliga mentala funktionen som uppvisas hos till exempel nomadfolken. Det vill säga, i mental förmåga är barn i andra, så kallade mindre utvecklade civilisationer, troligen genetiskt överlägsna västerlänningar, och de är säkert överlägsna när de undviker de förödande utvecklingsnackdelar som de flesta barn i industrialiserade samhällen nu växer upp med.