onsdag 22 november 2017

Utan skönhet

Krig är inte vackert. Det kan innehålla ädla gärningar och anmärkningsvärda uppoffringar, men dess väsen och livskraft finns i utrymmet mellan stålet, brutalitets och blodets realiteter. Krig bryter bara ner. Kriget är något onaturligt. Ja, krig finns för av många anledningar i vår värld, men det handlar om önskan att döda den andre. Ibland är dödandet nödvändigt, förvisso så men icke för ty så bör krig bör aldrig diskuteras i det abstrakta; För idag har vi placerat krig som en tanklös underhållningsfaktor i vårt kollektiva medvetande. Vi måste alltid komma ihåg hur grymt krigets ansikte kan vara, och hur uselt det är för dem som fångas dess destruktiva garn av förstörelse. Som ung tränades jag för krig. I en pansarvagn skulle jag förgöra och försvara, jag fick vänja mig vid att ha andra väringar som sköt över mitt huvud. Ingen blev sårad, men hysteri, ångest och gråt fanns hos mina bröder. Jag vet hur jag reagerar under beskjutning.

Jag har även sett kriget på nära håll i Mellanöstern; på så sätt är jag lämpad att säga det finns inget naturligt med att ha kulor runt ditt huvud medan laddningar exploderar några meter bort. De få som under sin militärtjänst var oberörda blev okänsliga, de få som uppenbarligen saknade förmågan att uthärda kulor och bomber även under träningen förstår jag nu i efterhandvar de normala, de var männen som påminner oss om att krig är traumatiskt, kriget är onaturligt, krig är splittrar såväl hjärtan som hjärnor. Krig är en övning i konkreta realiteter, döda eller dödas, han eller jag, vi mot dem. Låt oss sluta prata om krig som en nödvändighet för att uppnå fred i framtiden. Låt oss sluta förhärliga det i filmer och spel. Och låt oss sluta behandla det som ett globalt svar på svårigheter i upplever. Låt de rädda vara det normala.