tisdag 24 februari 2015

Hus i Öst

Under hela min livstid har människor velat resa till landet i Väster, eller i Öster när jag bodde i Asien, men listan över platser i USA som du inte vill vara om du vill undvika utrotning börjar nu blir ganska lång. Så hus i Florida är inget jag överväger. Du skulle heller inte vilja leva i Kalifornien eller i de torra sydvästra delarna av de förenade staterna, eftersom grundvattnet snart är slut. Leva längs med många av landets kuster är även det farligt, eftersom de sannolikt kommer översvämmas av stigande världshav, de hav som småningom kommer öka på en bit över 60 meter. Den östra halvan av Nordamerika även den farlig, eftersom paradoxalt nog orsakar ett dramatiskt varmare Arktis att jetströmmen kommer slingra sig, producera allt mer våldsamma vintrar, som i kombination med dyrare fossila bränslen, kommer orsaka omfattande dödsfall på grund av köldexponering. Och alla som åkt tåg i Sverige vet att lite extra snö, vilket sannolikt kommer att bli den nya normala, snabbt förstör hela transportinfrastrukturen. Inte heller skulle du vilja bo på någon av de platser där vattenkällan kommer från glaciärer, då dessa kommer smälta bort. Vilket stora delar av Pakistan, Indien, Bangladesh, Thailand, Vietnam, Irak, Iran och så vidare. Listan över platser där du inte vill vara kommande hundra år blir alltså med lite eftertanke ganska lång.

Emellertid; hela norra halvan av Eurasien ser ganska trevlig ut, i alla fall under en mer oöverskådlig framtid; då jag gärna vill föra mina gener vidare kommer jag således snart börja undervisa min son i den lilla skolryska jag har kvar.