Världen förbereder sig för OS-fest, en sportfest vars syfte
är att avleda. Avleda från frågor som rör Kaukasiens verkliga problem, eller
för den delen Ryssland och i förlängningen världsagendan. För mer än åttio
procent av befolkningen gäller det att ledas bort, bort från Axess magasin till
Expressens löpsedel, bort från polarvindar till veckas astro, bort från
Dokument utifrån och till Paradise hotell.
OS är bara ytterligare ett sätt att få bort saker som
betyder något från medvetandet, ett OS som håller tittarna från att oroa dig
för skeenden som är viktiga för deras liv. För varför bry sig om skidlandslaget
vinner en straffet? Vi vet inte vem som är vem i det laget eller om de är
vettiga vinnare? Energin i media ägnas mest åt att stödja olika sportaktörer och skapa
en grund för annonsörernas mål att få oss handlandes mer. OS är denna marknadsfars största
festival. . .sköt jag saknar Viasat.