Grottan fick mig att tänka på hur det även är så beskaffat med filmen; men till skillnad från hur romanen enbart med hjälp av bokstäver bygger scener i huvudet på mig, tar filmen hjälp av verkliga människor, Grottans budskap inser jag ikväll är numera filmatiserat i; Elysium. Filmen är förlagd i en tänkt framtid men där verkligheten är i nuet och jag lever idag på en plats beskaffat som det jag ser på med förakt i Elysium. Rymdkolonin är Centrum, Centrum är Stockholm. Alltför få i vår stad inser att de de facto avnjuter ett liv som de privilegierade på jorden. Å ena sidan vill jag rädda världen. Å andra sidan är jag kanske inte redo att betala priset för diverse åtgärder som kommer krävas för att fler ska få det drägligt, särskilt som det inte finns några garantier för att världen verkligen skulle kunna räddas, utan tvärtom kanske det bara skulle bli lika illa överallt? Ungefär som de överlevande i en livbåt kan reagera. Ena minuten är deras människokärlek oändlig. De plockar upp människa efter människa, men när de nästa minut märker att hela livbåten skulle sjunka om de tog upp en enda människa till, skulle de slå med årorna mot hjälpsökandes händer som klamrade sig fast mot båtens kant, där när som helst vattnet skulle kunna skölja in och förvandla alla i båten till havets offer. Till och med den som sist blev räddad skulle kanske glömma hur utsatt han själv nyss var och bara kämpa hårt för den chans till överlevnad han vunnit genom livets lotteri.

Jag har stått på resterna av Jerikos murar och en dag ska kanske en ättling till mig stå på Schengengnätets rostiga hög å fundera på varför vi tvingade våra medmänniskor att slås med oss för att dela vårt bröd och njuta av en god sjukvård? Vi i Centrum vägrar idag betala för uppehället av de desperata. . .och oavsett om vi försöker göra gott världen över, och tar emot en del hjälpsökande håller vi samtidigt stenhård koll på våra gränser.
Schengenområdet är vårt Elysium. Stockholm är mitt Centrum. Den papperslöse min krukmakare: Après nous le déluge.